top of page

האם יכול להיות שטיפול פסיכולוגי בזום אונליין יהיה יעיל יותר מפגישה רגילה? מבט מפתיע על טיפול בזום

טיפול פסיכולוגי בזום בימי הקורונה


עכשיו בתקופת הקורונה כולנו עברנו לגור בתוך אפליקציית הזום, ואני מודה שגם היא הפכה להיות הבית השני שלי.


אני עושה המון טיפולים נפשיים בזום (Zoom Cloud Meeting Therapy), ישיבות צוות, הדרכות, השתלמויות ועוד. ועדיין כולם מרגישים שמשהו חסר.


המפגש האנושי הבינאישי בוא נפגשים פנים אל פנים בוודאי חסר.


אין צורך להכביר במילים כדי להסביר את קשיי הבידוד והבדידות. אבל מצד שני מעניין לראות שיש גם כל מיני מפגשים שמתאפשרים שאחרת לא היו מתאפשרים.


פסיכולוג בזום פותח דלת ומאפשר טיפול פסיכולוגי למשל לאנשים שגרים רחוק, עסוקים מאוד, שלא יכולים לצאת מהבית, מסיבות שונות.


אנו מודים על ההזדמנות הזאת שמזמן לנו טיפול פסיכולוגי אונליין - ואנו רוצים ללמוד יותר על המאפיינים והאיכויות של טיפול נפשי מחשב מול מחשב, פנים מול פנים, עם מקום וללא מקום בו זמנית.


במאמר זה אשתף מתוך הניסיון הקליני והחוויה שלי במהלך טיפול מרחוק.


ראשית אסקור את הגישה היהודית למפגש עם מקום וללא מקום במקורות, בתנ"ך, בקבלה ובחסידות ובהמשך אראה כיצד היבטים אלו באים לידי ביטוי בטיפול פסיכולוגי אונליין.



המטפלים שלנו






סוגיות טיפוליות שבין אדם למקום


בהיותי מטפל דתי, הנושא לוקח אותי למשמעות של קביעת המקום ביהדות. לאחר מכן אסביר איך טיפול פסיכולוגי בזום, שלכאורה אין לו מקום, יכול דווקא מהסיבה הזאת להתגלות כיעיל לא פחות, ולפעמים אפילו יותר.



קביעת מקום קבוע לתפילה ידועה כדבר בעל חשיבות רבה ביהדות בכלל ובטיפול פסיכולוגי בפרט.


במסכת ברכות (ו:) נאמר: "הקובע מקום לתפילתו - אלוהי אברהם בעזרו". ישנה חשיבות רבה לקביעות כיוון שהיא מאפשרת את המפגש התדיר ואת הייחוד עם הבורא.


ידוע ש- "מקום" הוא אחד משמותיו של הקב"ה ושם הוי"ה כשהוא כפול כל אות במקומה, עולה בגימטריא "מקום" ( י x י + ה x ה + ו x ו + + ה x ה = מקום).


המהר"ל מסביר: "כל דבר שיש לו מקום - הוא חזק מאוד, שהוא כמו האילן שיש לו שורש נטוע במקום אחד, שאף כל הרוחות באות אין מזיזין אותו ממקומו, וזה הקובע מקום לתפלתו, יש לו נטיעה ודיבוק אצל השם יתברך לגמרי" (נתיב העבודה, פרק ד').


מצד שני אנו רואים במשנה בברכות כי מול ההלכה שיש להתפלל בזמנים קבועים, המשנה מביאה דעה שמאזנת לכיוון ההפוך וסוברת ש"העושה תפילתו קבע אין תפילתו תחנונים", דווקא הקביעות לא מאפשרת את הספונטניות והמפגש האותנטי עם הבורא.


לכן החסידים נהגו להוסיף לתפילות הקבועות את ההתבודדות, התפילה הספונטנית מהלב.


שמשולה לנסיעה בכבישים הלא סלולים, כי בדרך הראשית אורבים השודדים. מעניין שיש אנשים שקובעים לעצמם מקום גם להתבודדות וכך בתוך החוסר מקום נוצר גם מרחב של מקום.


רבי נחמן מברסלב, שנדד הרבה בחייו, מבטא את הרעיון של מפגש עם האל שהוא מעבר למקום, וזו לשונו המופלאה : כְּשֶׁיֵּשׁ לְהָאָדָם לֵב, אֵין שַׁיָּך אֶצְלוֹ מָקוֹם כְּלָל, כִּי אַדְּרַבָּא, הוּא מְקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם וְכוּ', כִּי הָאֱלקוּת הוּא בַּלֵּב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "צוּר לְבָבִי", וְאֵצֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך נֶאֱמַר: "הִנֵּה מָקוֹם אִתִּי", שֶׁהוּא מְקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם, וְאֵין הָעוֹלָם מְקוֹמוֹ, נִמְצָא, מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ לֵב יִשְׂרְאֵלִי, אֵין רָאוּי לוֹ לוֹמַר שֶׁמָּקוֹם זֶה אֵין טוֹב לְפָנָיו, כִּי אֵין שַׁיָּך אֶצְלוֹ מָקוֹם כְּלָל, כִּי אַדְּרַבָּא הוּא מְקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם, וְאֵין הָעוֹלָם מְקוֹמוֹ כַּנַּ"ל" (ליקוטי מוהר"ן תנינא תורה נ"ו).

אפשר לראות את המתח בין הגישות השונות, כהבדל בין המשכן שהוא נייד ובכל מקום אליו נוסעים שם שוכנת השכינה, לבין התביעה לבנות את בית המקדש, בית עולמים, במקום אחד קבוע, בו יש מפגש פנים אל פנים, ובו שוכנת השכינה, וממנו כל התפילות "עולות" לשמיים.


קביעות מקום בטיפול: אין לך אדם שאין לו מקום


גם כשאנו עוסקים בטיפול פסיכולוגי, קביעת מקום הטיפול מאפשרת ביטחון, יציבות ויוצרת אמון. המקום הוא המסגרת של הטיפול, ובתוך המרחב הזה מתאפשר ה- "קסם" וחדר הטיפולים הוא מעין ה- "רחם" שמאפשר לידה של משהו חדש.


פעם הייתי בחדר טיפול פסיכולוגי שהיה במקלט מתחת לפני האדמה, שכדי לרדת אליו היו כ20 מדרגות. שם ההרגשה היתה חזקה אף יותר, שירדנו יחד למקום עמוק בתוך הנפש.


בקרב הפסיכולוגים נהוג להאמין שהקביעות של החדר חשובה מאוד, וכאשר המטפל עובר דירה או חדר, זה מעבר שעשוי לערער את המטופל ולפגוע בטיפול.


ומה עם פסיכולוג בזום? כאשר אנחנו פוגשים פסיכולוג אונליין בסקייפ, המקום שאנחנו קובעים לטיפול הוא החדר שאנחנו מתחברים ממנו. אני תמיד מתחבר מאותו מקום, אך אצל המטופלים יש כאלו המשנים מדי פעם את מקומם.


הם מתחברים לפעמים מהסלון, לפעמים מחדר השינה, לפעמים מהגינה, לפעמים הם עוברים דירה, לפעמים אפילו מהבסיס בשירות המילואים.


ייתכן והחשיבה הראשונית תהיה כי - טיפול אונליין הוא פחות יציב מאשר טיפול פסיכולוגי פנים אל פנים, כיוון שאין לו מקום. כמובן שיש אמת בנקודה זו, אך אפשר גם לראות את הדברים אחרת.



טיפול פסיכולוגי בזום (Zoom) - הטיפול המומלץ לאנשים שאין להם מקום


אני רוצה להציע כאן נקודת מבט נוספת לטיפול מרחוק שיכולה להאיר בדרך חדשה את הדרך בה אנו חושבים על טיפול פסיכולוגי בזום ועל טיפול פסיכולוגי פנים אל פנים. יש מטופלים רבים שהחוויה שלהם היא שאין להם מקום בעולם. זה עשוי להיות חוסר מקום פיזי, או גם חוסר מקום נפשי.


בהחלט יצא לי לפגוש לא מעט כאלה. אולי הם גרים שנים רבות במקום אחד, אך הם מרגישים שעדיין לא מצאו את מקומם.


אולי הם עוברים מבית לבית, מגבעה לגבעה, מעיר לעיר, מדירה לדירה.


לפעמים הם גם מחליפים בחייהם משפחות, עוברים גם מאישה לאישה או מגבר לגבר ללא בן זוג קבוע וכו'.


עבורם דווקא חדר הטיפולים הקבוע - הוא חדר שקשה להגיע אליו. הוא מקובע, סוגר ולא מאפשר. הוא יוצר חוויה של איבוד שליטה.


עבור רבים מהם יש פחות יציבות למטפל שגר בעיר מסוימת, כי הם תמיד ניידים, והם יודעים שאם יתחייבו לטיפול בעיר אחת - הטיפול שלהם לא יוכל להימשך.


במהלך טיפול נפשי אונליין עם פסיכולוג בזום, אנחנו מגלים שיש אנשים שאצלם דווקא חוסר המקום הקבוע, מאפשר את המקום. המקום שמתהווה עבורם און ליין הוא "חדר" המפגש הווירטואלי בזום. זה המקום שלהם בעולם.


דווקא היכולת לתקשר מכל מקום שנמצאים בו, מאפשר אפילו יותר ממצב בו היינו יושבים יחד באותו חדר. זאת מכיוון שהמפגש עם מקום קבוע, משחזר עבורם את הקושי להיות במקום אחד, הקושי להתחייב למקום אחד.


יתר על כן, טיפול פסיכולוגי במקום קבוע לעיתים משחזר את החוויה שבעצם אין להם מקום, וכך באופן פרדוקסלי חוסר המקום מאפשר להם לעצב את המקום שלהם.


בזמן הקורונה מטופלים רבים מדווחים שעכשיו הם מרגישים נורמליים הרבה יותר, כיוון שעכשיו בעצם לכולם אין מקום, כולם אבודים, מבולבלים ומבודדים.


הטיפול בסקייפ מאפשר להם להמשיך לנוע ממקום למקום, בלי שיחושו חנוקים.


כך אט אט דרך הארעיות והגמישות של הטיפול הפסיכולוגי בזום, האדם שמרגיש לראשונה משוחרר יותר, הוא יכול להתחיל לפתח הקשבה לשיח הפנימי של עצמו. כך דווקא האמורפיות מייצרת ביטחון.


גם מטופלים שלא רגילים להיות כה ניידים, יכולים ליהנות מהביטחון של בחירת מקום עבור טיפול פסיכולוגי שמתאים להם, ומן הידיעה שהמטפל "ילך איתם לכל מקום".


יש בהיבט זה של טיפול פסיכולוגי בזום חיזוק רב של חווית השליטה של המטופל בחיים שלו, והחירות לעצב לעצמו את המקום שלו.



טיפול פסיכולוגי בזום (ZOOM)
טיפול פסיכולוגי בזום (Zoom)

מבוקש מקום שקט עליו תונח הנפש - לכמה רגעים בלבד


חשוב לציין שגם בתוך "חוסר המקום" צריך שהמקום יענה לתנאים בסיסיים שיאפשרו את המפגש. כאשר אנשים בוחרים חדר לא מתאים לטיפול אונליין, שיש בו הפרעות, או שלא מכבד את המפגש שלנו, כמובן שאציין זאת, ונפתח זאת לדיון.


השאלה האם מקום מסוים מתאים לטיפול פסיכולוגי, תלויה מאוד במצב של אותו אדם.


כך אישה חולה שלא יכולה לקום, המקום המתאים ביותר למפגש הזום, יהיה לפגוש אותה כשהיא שוכבת במיטתה, בעוד עבור אדם אחר, המקום הזה יהיה פחות הולם.


יש אנשים שהרכב שלהם הוא המקום השקט והבטוח ביותר עבורם וממנו הם מעדיפים להתחבר און ליין. אפשר ללמוד הרבה מהמקום שכל אחד בוחר להתחבר ממנו.


למשל אדם שמתחבר מחדר שיש בו הפרעות, עשוי לבטא את הקושי שלו לכבד את עצמו, או את האתגר שלו להציב את הגבולות שחשובים לו.


המשא ומתן שלי עם המטופלים על המקום שמתאים עבור טיפול מרחוק, מהווה חלק אינטגרלי מהתהליך הטיפולי, בו המטופל זוכה לעצב את מקום הטיפול שמתאים לו.


כיום מסיבות שונות, הקליניקה הפיזית שלי היא בחדר יחסית קטן. כשבחרתי את החדר, עמדה בפני גם הצעה של חדר גדול ומפואר מאוד, עם אריחים, וילונות ורהיטים עתיקים שנראה היה שנלקחו מהקליניקה של פרויד, או מחדר עבודה במאה ה-16.


בסופו של דבר לא בחרתי בחדר המפואר, כיוון שהרגשתי שדווקא המרחב הגדול לא יאפשר לאנשים את המקום, להביא את עצמם כפי שהם. אך למרות שהחדר כיום לא ענק, יש בו הרבה מרחב לבאים, ו- "מעולם לא אמר אדם - צר לי המקום".


אז מה מתאים לכם? טיפול פרונטלי? טיפול בזום? טיפול בסקייפ אונליין?


לסיכום אומר, שאני שמח שזכיתי ללוות רבים בתהליך המיוחד הזה, מקרוב ומרחוק. זה קרה כמעט בלי משים, אך הנה עברתי מעיסוק בטיפול פסיכולוגי בירושלים בלבד למטפל גלובלי שמלווה אנשים און ליין בכל רחבי הארץ והעולם.


ראיתי אנשים יוצאים מבית בו הם חווים אלימות, לבתים בטוחים, בעוד הטיפול מלווה אותם. "עברתי" איתם דירות. "טיילתי" איתם במקומות שונים בעולם. ולפעמים אז זכיתי לראות אותם מוצאים את המקום בו הם בוחרים לשכון.


אני יודע שהמדיום של טיפול פסיכולוגי כזה יכול להתאים לרבים, אך כשם שאנשים שונים כך הצרכים והרצונות שלהם שונים. אז מה המקום שמתאים לכם כשאתם חושבים על טיפול פסיכולוגי? האם אתם אנשים של טיפול מרחוק או מקרוב? האם אתם מתאימים לטיפול פסיכולוגי דרך האינטרנט? אשמח לשמוע בהערות למטה - מה דעתכם?

אולי יעניין אתכם לקרוא על -

האם בכל זאת אתם מעדיפים טיפול פנים בפנים?


יואב אריה לוי - טיפול מחובר.jpg
יואב אריה לוי
פסיכותרפיסט

"השמחה הפשוטה והכנה ביותר היא לגלות שמה שהיה נראה פעם כבלתי מושג - נתפס היום כמובן מאליו"

  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon
bottom of page