• Facebook Social Icon

טיפול קוגניטבי התנהגותי

אחרי המעשים ילכו הלבבות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT - Cognitive behavioral therapy) הוא אחת הגישות המובילות היום והמוכחות אמפירית (מחקרית) ביותר כיעילות לטיפול. קיימים היום אלפי מחקרים שמוכיחים את יעילותם של גישה זו. עם השנים והמחקרים, הטיפולים משתכללים ונעשים יעילים וממוקדים יותר ויותר.

 

טיפול היום זה כבר לא מה שהיה פעם. בעבר אם היית מגיע למטפל ואומר לו שאתה מפחד מכלבים - הוא היה שואל אותך לגבי חוויות ילדות ובוחן על ידי חלומות מה עולה בתת המודע שלך.

 

מטפל קוגניטיבי התנהגותית בטיפול CBT - יתעניין פחות במקור הפחד - אלא יתמקד במחשבות ובהתנהגות שלך בהווה. על פי הגישה הקוגנטיבית התנהגותית - קשורה לקשרים (אסוציאציות) שאנו מחברים בין גירויים שונים (כמו חיבור בין כלב לבין פחד). התנהגויות, מחשבות ורגשות - נטבעים בנו באמצעות הדרך בה אנו מפרשים מצבים שונים, או למשל באמצעות הימנעות ממצבים קשים. במקרה שהבאנו לדוגמא של פחד מכלבים -  גישה יעילה לטיפול עשויה להיות חשיפה הדרגתית לכלבים - בהתחלה בדמיון ובהמשך במציאות. עם החשיפה המבוקרת - האדם יתרגל לגירויים שנתפסים אצלו כמפחידים - ואט אט יצור במוחו התניה חדשה.

 

טיפול קוגנטיבי התנהגותי - טיפול ב CBT מתמקד בבחינה משותפת מחשבות. למשל מטופל שמגיע לבחינה מלא בחרדה, ואומר לעצמו "אני תמיד נכשל במבחן", נדרש בטיפול לבחון את המחשבה ולגלות שבעצם פעמים רבות הוא הצליח במבחנים, ולהתמיר את המחשבה השלילית במחשבה מאוזנת יותר כמו למשל "יכול להיות שאכשל במבחן, אבל גם יכול מאוד להיות שאצליח" ולהבין ולהפנים שמנסיון חייו הוא יכול להסיק שהסבירות לכישלון במבחן היא נמוכה. בדרך כלל החלפה של מחשבה אוטומטית במחשבה מסתגלת יותר - תוביל מיד לירידה ברמת החרדה.

 

טיפול קוגניטיבי תנהגותי מתאים למגוון הפרעות כגון חרדה, לחץ, דיכאון, כפייתיות, טראומה, אבל, שינה ועוד.