• Facebook Social Icon

טיפול בלחץ, מתח וחרדה

טיפול בחרדות ללא תרופות: לקבל, להירגע, להרפות, לשחרר!

להרפות

ללמוד להרפות מהתנהגויות שכבר לא משרתות אותנו

לשחרר

לשחרר את המתח מהגוף ואת מה שבאמת טורד את מנוחתנו

להירגע

להרגיע את הרגשות שלנו והמחשבות שלנו ולקבל את מצבנו כיום

טיפול והתמודדות עם לחץ נפשי וחרדה בעולם המודרני

אין ספק כי חרדה היא אחד הקשיים שיותר ויותר אנשים מתמודדים איתו בעולם המודרני. העולם שלנו הוא עולם שנע בקצב מהיר מאי פעם וללא הפסקה. לימודים, עבודה, טלפונים, הודעות, מסרונים, הישגיות. כולנו מלאים דאגות: לעצמנו, למשפחה, לבריאות, לעתיד, למצב הכלכלי, ולעתיד שלנו. אנו דואגים מה יקרה אם לא נצליח, ומה יקרה אם נצליח. אנו עובדים שעות ארוכות, לילות כימים, קמים מוקדם בבוקר אל הסמארטפונים, והולכים לישון איתם בשעות המאוחרות של הלילה.

הקצב הוא כל כך מהיר, ולכן לא מפתיע שלפי סקר של משרד הבריאות 5% מהאוכלוסיה יאובחנו כבעלי הפרעת חרדה כלשהי, ו- 17% כבעלי חרדה או דיכאון. ​חרדה ומתח נפשי יכולים יכולים לנבוע מגורמים שונים - כמו חוויה אישית של האדם שהוא לא מספיק טוב, נטיה והשפעה משפחתית או סביבתית, חוויות דחק ולחץ בעבר ועוד ועוד. המצב הבטחוני המשתנה בישראל, אף הוא כמובן גורם נוסף שמגביר חרדה ולחץ נפשי. מגיעים אלי מטופלים שנמצאים בלחץ נפשי כל כך גדול, ובחרדות קשות, כל כך הרבה שנים, עד כי הם כבר לא זוכרים מתי הרגישו טוב עם עצמם בפעם האחרונה.

ביטויים של מתח נפשי וחרדות

החרדה יכולה לבוא לידי ביטוי בהיבטים וביטויים שונים ומגוונים. בין השאר:

תחושת לחץ נפשי תמידי  –

ייתכן ואתם תמיד לחוצים, תמיד דואגים, תמיד דרוכים, תמיד לחוצים, תמיד מעסיקים את עצמכם במשהו. הסטרס האינטנסיבי נותן את אותותיו, ולאחר תקופה ממושכת כזאת, תרגישו שמצב הרוח שלכם יורד, וכי התפקוד שלכם נפגע, ובסופו של דבר גם הגוף חלש ופגיע יותר. כתוצאה מתחושת חוסר השקט רבים גם יחוו הפרעות בשינה, ויתקשו לישון בלילה.

התנהגויות ומחשבות אובססיביות – אחת הדרכים בהן חרדה באה לידי ביטוי היא באמצעות התנהגויות ומחשבות כפייתיות. מטרת המחשבות החוזרות היא לנסות להרגיע. למשל  "אם רק אחשוב  את המחשבה הזו – אגיע לפיתרון – ואהיה בסדר – ואוכל להירגע", או "אני חייב ליטול ידיים – 15 פעמים אחרת משהו רע יקרה לי".

התקפי חרדה –

דרך נוספת בה הלחץ בא לידי ביטוי עשוי להיות באמצעות התקפי חרדה. התקף חרדה עשוי להיחוות כאילו אתם הולכים למות, ולכן בפעם הראשונה, בדרך כלל ההתקף יסתיים בחדר מיון. ייתכן ותחושו דפיקות לב מואצות, הזעה, רעידות, קושי לנשום, לחץ בחזה, צמרמורות, נימול בגוף, גלי חום פנימיים, חוויה של איבוד שליטה ותגובות נוספות שמאפיינות תגובה למצב חרום. עבור מי שחווה התקפים אלו החוויה היא מערערת, איומה ונוראה, ולכן לעיתים קרובות תתפתח חרדה מהחרדה, כלומר חרדה מהתקפי החרדה.

כאבים בגוף מלחץ נפשי –

אני מאמין שהגוף והנפש קשורים בקשר חזק והדדי ובלתי ניתן להפרדה. פעמים רבות כאשר אנו נתונים בחרדה ממושכת, יהיו לכך ביטויים גופניים שונים. לפעמים אין לחרדה שלנו מקום ואין לה מילים, ולכן הביטויים הגופניים יהיו מוגברים. החרדה יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות כאבים שונים, בעיות בעיכול, הפרעות בשינה, ומחלות שונות.

​אז איך להתמודד עם מתח נפשי וחרדה?

הבשורות הטובות הן שקיימות גישות יעילות ומוכחות רבות לטיפול בחרדה והתמודדות עם לחץ נפשי. אני מוצא שאחד הדברים החשובים ביותר היא למידה והיכרות מחדש עם החוויה של ההרפיה, הנינוחות, והשקט. עבור מי שלחוץ מאוד זמן רב, חווית השקט הפנימי נעשית לחוויה זרה. באמצעות טכניקות הרפיה מתקדמות שונות, שלמדתי השנים מתורות המזרח והמערב – נלמד מחדש לחוש הקשה והרפיה ולשחרר את הדריכות והסטרס.

CBT לטיפול בחרדות: כיצד מטפלים בלחץ וחרדה?

כאשר אנו ניגשים לבצע טיפול בחרדה ופחדים אצל מבוגרים, הגישה המובילה היום לטיפול בחרדות היא הגישה הקוגנטיבית התנהגותית (CBT). הטיפול הקוגנטיבי התנהגותי נותן לאדם כלים להתמודדות לאורך זמן, כך שגם אם הוא כרגע נעזר בטיפול תרופתי, הוא יוכל בהמשך ולאורך זמן להתמודד עם סטרס והתקפי חרדה ללא תרופות. 

כשאני מטפל בחרדה - אני מתייחס לחרדה מ- 4 היבטים שונים. ההיבט הגופני, ההתנהגותי, הקוגניטיבי, והרגשי:

אשר אנו ניגשים 

1. התמודדות עם ההיבט הגופני של החרדה

הרבה מהמתח שאנו חווים נחווה בגופנו. פעמים רבות אנחנו לא מודעים לכך שהגוף שלנו מכווץ, שאנחנו נושמים בכבדות, והלחץ והחרדה נעשים לטבע שני שלנו. באמצעות טכניקות מתקדמות של הרפיה עמוקה - נוכל לראשונה לבצע טיפול בסטרס ולחוות מחדש רגיעה ומנוחה. סימן טוב לכך שהאדם באמת נרגע - יכול להיות מטופל שמגיע להרפיה חזקה כל כך עד שהוא נרדם בזמן טיפול בסטרס. לימוד של חווית ההרפיה - חשוב מכיוון שהוא מסייע ללמידה מחדש והוא מהווה מעין טיפול אלטרנטיבי וטבעי לחרדה אף ללא תרופות. נעשה זאת באמצעות טכניקות של דמיון מודרך, מדיטציה, מיקוד בזמן הווה, נשימה ועוד. פעמים רבות אני שומע בטיפול אמירות כמו: "וואו כל כך הרבה זמן לא הרגשתי רגוע כל כך!". למידה מחדש של חווית ההרפיה היא חשובה כיוון שהיא מאפשרת לכם להיזכר לאן אתם רוצים להגיע, ולהאמין שזה אפשרי, ולכן מגבירה את המוטיבציה להתקדם בטיפול.

2. ההיבט ההתנהגותי של החרדה –  טיפול בלחץ וחרדה

במהלך טיפול בחרדה ומתח נפשי, נרצה לזהות מהן ההתנהגויות שלנו שמשמרות את החרדה. נלמד בהדרגה להיחשף לגירויים ומצבים שמלחיצים אותנו, תוך למידה של היכולת שלנו לווסת ולהרגיע את עצמנו במצבי חרדה. נלמד שלמרות שאנו חוששים ממצבים שונים, הגוף והנפש שלנו יכולים ללמוד מחדש להתמודד איתם. כחלק מטיפול בחרדה, נלמד שהאינסטינקט שלנו להמנע מחוויה של לחץ נפשי, הוא הפוך בדיוק למה שאנחנו צריכים לעשות, וזה לחוות את החרדה, להסתכל לפחד בעיניים, ולגלות שכאשר אנחנו עושים זאת, החרדה יורדת בהדרגה, ואנו מפתחים מחדש את תחושת היכולת והביטחון העצמי שלנו להתנהל ולפעול בעולם באופן חופשי ועצמאי.

 

 

3. ההיבט הקוגניטיבי של החרדה - טיפול בלחץ נפשי, התמודדות והתגברות על דאגות ופחדים

אחד הגורמים המרכזיים לחרדות הן המחשבות והאמונות שלנו. כאשר ניגש לטפל בחרדה נזהה את המחשבות והאמונות שיוצרות את הפחדים והדאגות. אלו עשויות להיות אמונות על טבע העולם (העולם הוא מקום מסוכן), אמונות על עצמי (משהו אצלי לא בסדר, אני אדם רע  – ואם לא אזהר יקרו דברים רעים), על טבע האדם (אנשים הם רעים ושיפוטיים – ועלי להיזהר מהם), או על טבע המוח האנושי (העובדה שחשבתי מחשבה כזו – זה נורא ואיום). בתהליך הטיפול נזהה מהם דפוסי החשיבה שסיגלנו לעצמנו מהמשפחה, מהסביבה ומניסיון חיינו. נזהה את טעויות החשיבה שעשינו, ונתמיר (נחליף) אותן במחשבות מסתגלות יותר, ואמיתיות יותר, שיקדמו אותנו לשלב הבא בחיינו. נלמד לסגל לעצמנו דפוסי חשיבה, חיוביים יותר ואמיתיים יותר, כמו "אני בסדר כפי שאני", "יש בעולם כל מיני סוגי אנשים", "גם כשאני טועה – אני יכול לתקן וללמוד מזה", "אתמקד בדברים שעושים לי טוב ומחיים אותי".

שינוי של אמונות, נראה לעיתים בלתי אפשרי, אך בדרך כלל הוא דווקא הדבר שקל לנו ביותר לשנות, יותר מאשר רגשות והתנהגויות, ואם נתמיד ונאמץ גישת חשיבה מחודשת, היבט זה יהווה את השער להתקדמות שלנו בתהליך האישי.

 

4. ההיבט הרגשי של החרדה

כאשר אנו חווים חרדה, מתעוררים בנו רגשות לא נעימים. רגשות אלו עשויים להיות פחד, כאב, אשמה, בושה. פעמים רבות, רגשות נחווים כחוויה שמציפה אותנו, ואנו מוצאים את עצמנו מולם אבודים וחסרי אונים. בתהליך העיבוד נרצה לחקור מה מקור הרגשות האלו? מה הפעם הראשונה שחווינו אותם? נשתמש בגישות השונות לעיבוד חוויות טראומטיות קשות כדי לגעת בשורש של הבעיה. נלמד כיצד המחשבות, וההתנהגויות שלנו משפיעים גם על העולם הרגשי. נלמד מיומנויות שונות לויסות והגברת תחושת השליטה וההתמודדות שלנו, במצבים בהם מתעוררים בנו רגשות קשים. נלמד שאנחנו לא רק נשלטים על ידם, אלא יש לנו יכולת להתמודד, ואט ואט לשפר את התפקוד שלנו, ולשפר את תחושת השליטה על חיינו.

לקריאה על טיפול פסיכולוגי לדתיים לחצו כאן >>

לעיתים התהליך עשוי להיות מאתגר, אך אם לא נוותר, נגלה שבעזרת טיפול פסיכולוגי בלחץ נפשי - אכן יש חיים ללא חרדה!