top of page

טיפול CBT אונליין - למה החסרונות של טיפול פסיכולוגי בסקייפ הם בעצם יתרונות?





טיפול פסיכולוגי מקוון בסקייפ: טיפול דור 3

בשנים האחרונות, טיפול פסיכולוגי בסקייפ הולך ונעשה יותר ויותר נפוץ. למורת רוחם של חסידי הטיפול הנפשי הקלאסי פנים אל פנים - נראה שהוא כאן כדי להישאר, שכן נראה כי עם התקדמות בעולם הטכנולוגיה, התקשורת והמחשוב זהו צעד מתבקש.


בעולם העסקים מקיימים מזה שנים רבות פגישות בשיחות וידאו בסקייפ (Video Conference) חובקות עולם, ובשנים האחרונות טיפול פסיכולוגי מקוון נעשה יותר ויותר נפוץ. בין אם אתם גרים בשרון, בצפון, בדרום, בסין, הודו או נפאל - כבר לא צריך לצאת מהבית! (כל עוד יש לכם חיבור לאינטרנט...)


טיפול פסיכולוגי באינטרנט נותן פיתרון נוח ונגיש לאנשים הגרים ביישובים מרוחקים, לישראלים הגרים בחו"ל ורוצים טיפול פסיכולוגי מקוון בעברית, לאנשים המרותקים למיטותיהם, לנכים ובעלי מוגבלויות שונות שמתקשים להתנייד, למטופלים שמעוניינים להיות מטופלים אצל מטפל ייחודי הגר רחוק ממקום מגוריהם וגם בעצם לכל אחד שמעוניין בכך.



על שיעורים וטיפולי CBT אונליין
העולם עובר לאונליין

האם טיפול CBT אונליין יעיל כמו טיפול CBT רגיל?

טיפול CBT הוא אחד הטיפולים הנפוצים, המוכחים והמומלצים ביותר של שנות האלפיים. על הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי נערכים מחקרים רבים מזה שנים רבות שמוכיחים ומאשרים את יעילות הטיפולים.


השאלה שעולה כעת האם טיפול כזה יהיה יעיל באותה מידה, כמו טיפול הנערך בקליניקה?

כדי לענות על שאלה זו, נצטרך להבין את מה ההבדל המהותי בין טיפול CBT לבין טיפול פסיכולוגי דינמי.


בטיפול דינמי המטפל והמטופל מעמיקים יותר בהבנת הדפוסים המודעים והלא מודעים של האדם, ומכוונים יותר למעמקים. לעומת זאת, בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, ההתמקדות היא בזיהוי ושינוי של המחשבות וההתנהגויות של האדם, שמשמרות או מחזקות את הבעיה והקושי.


למשל, אצל אדם מדוכא נתמקד בהקפדה על סדר יום, וכן על שינוי המחשבות השליליות. אצל אדם שעבר טראומה, נתמקד בחשיפה הדרגתית לגירוי מעורר הדחק.


טיפולי הCBT אונליין וכן אלו הפרונטליים הם במהותם טיפולים מובנים יותר, שנותנים דגש על מהלך טיפול מובנה ומסודר.


לעיתים יש מעין מדריך לכל הפרעה, שהמטפל עוקב ומתקדם בו עם המטופל צעד אחד צעד. לכן באופן לא מפתיע, נמצא במחקרים רבים כי טיפול CBT באינטרנט יעיל באותה מידה כשמשווים אותו עם טיפול פסיכולוגי זהה שמתבצע באופן פרונטלי.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי באינטרנט

טיפול קוגניטיבי התנהגותי באינטרנט - איך להפוך לימון ללימונדה?

כל חסרון בחיים עשוי להיות גם יתרון, וכל יתרון עשוי להוות יתרון. כשאנחנו נתקלים בחיינו ובעצמנו בחיסרון - נתונות לנו 2 אפשרות:

האחת להתלונן ולהתמרמר על כך, והשניה - לראות כיצד אנו יכולים לנצל ולרתום חיסרון זה לטובתנו.


אני רוצה להראות כאן כיצד אפשר לגייס את החסרונות של טיפול CBT אונליין או של טיפול פסיכולוגי בזום ולנצל אותם לטובתנו כדי לקדם את הטיפול.


לטיפול CBT באינטרנט און ליין יש מספר יתרונות:


שימוש מוגבר בטכנולוגיה למעקב אחר מילוי טפסים ושאלונים

כיוון שטיפול CBT אונליין מתבצע ממילא דרך מחשב, קל הרבה יותר למטפלים ולמטופלים לעקוב יחד אחר טפסים שהמטופל ממלא. למטופל (וגם למטפל) אין אפשרות לאבד את הטפסים, וגם למטפל תהיה אפשרות לעקוב אחריהם יותר ביתר קלות ובעקביות.


אם במהלך הטיפול - המטופל ממלא שאלונים באופן קבוע אודות מצבו, המטפל יכול לעקוב אחר ההתקדמות ביתר קלות, במהלך השבוע עוד לפני הפגישה. השימוש בטכנולוגיות מתקדמות משפר את דיוק הטיפול ואת איכותו.


המטפלים והמטופלים מקפידים יותר על היצמדות לפרוטוקולים

לעיתים אחד הקשיים בטיפול רגיל או בטיפול פסיכולוגי בסקייפ הוא הקושי של המטפל והמטופל להתמקד, והנטייה לסטות ולטפל בנושאים שונים ומגוונים.


מחקרים נוספים מצאו כי מטפלים שמבצעים טיפול CBT אונליין הם עקביים יותר, נוטים יותר להיצמד לפרוטוקולים של הטיפול, וכך גם תוצאות הטיפולים מוצלחות יותר. דבר זה נובע מכך שהעבודה דרך מחשב, מחזקת את מבנה הטיפול, ועוזרת לשמור על הסדר והעקביות.


גמישות ודיסקרטיות - המטופל יכול להתחבר מכל מקום

טיפול קוגניטיבי התנהגותי באינטרנט מאפשר למטופלים גמישות רבה, בשעות ובמקום ממנו הם מתחברים לטיפול.


אנשי עסקים שעסוקים או שנוסעים הרבה או אנשים שמוגבלים מסיבות שונות להגיע לטיפול, יכולים ליהנות מהגמישות הרבה של טיפול פסיכולוגי אונליין.


ייתכן ורק באמצעות טיפול פסיכולוגי דרך האינטרנט מתאפשרת היתכנות הטיפול עבורם, במצבים שבהם בעבר לא היה מתאפשר להם להגיע לטיפול פנים אל פנים.

בנוסף כיוון שההתחברות אל טיפול בסקייפ היא מהבית - רמת הפרטיות גדלה, והסיכוי שהמטופל ייחשף למטופלים אחרים קטן באופן משמעותי.


מה האפשרויות השונות המקובלות כיום של טיפול CBT באינטרנט?


טיפול CBT אונליין בקורס מקוון

כיום נפוצים מאוד קורסים אינטרנטיים רבים, בהם אפשר לעבור טיפול CBT אונליין, ביחידות טיפול שלב אחר שלב. הקורס מועבר באמצעות תיאורטי שעל המטופל לקרוא, או גם עם סרטוני וידאו שאפשר לצפות בחומר הנלמד, ובסרטוני העשרה והדגמה נוספים.


טיפול כזה יכול להתבצע עם או ללא מטפל. יש קורסים שבהם העבודה היא עצמית יותר, ועל האדם לפלס את הדרך בכוחות עצמו.


לחילופין התפתח בשנים האחרונות גם מודל טיפול קוגנטיבי התנהגותי אונליין בו המטפל מלווה את המטופלים בהתכתבות במייל, אפיליקציה, או מערכת שנבנתה לצורך כך.


האפשרות הזאת של טיפול פסיכולוגי דרך האינטרנט מאפשרת למטופל להתייעץ לגבי שאלות וקשיים שעולים במהלך הטיפול, וכן המטפל עובר על התשובות והמשימות שהמטופל מילא, ונותן לו משוב על כך.


יש מחקרים שמצאו כי הקשר הטוב שנוצר בין המטפל למטופל בהתכתבות מחזק ומסייע למטופל לסיים ולהתמיד בטיפול.


ייתכן והדבר יפתיע חלק מכם, אך מחקרים בשנות האחרונות מצאו כי טיפול CBT אונליין נמצא כיעיל במיוחד לבעיות מסוימות. הוכחה יעילות בתחומים של: טיפול בלחץ וחרדה ודאגנות יתר, חרדה חברתית, התקפי פאניקה, טיפול בדיכאון, הפרעות שינה ועוד.


החיסרון של שיטת עבודה זו, שנמצאה במחקרים היא כי כמחצית מאלו שיתחילו את הטיפול, לעיתים יתקשו לסיים אותו בכוחות עצמם, וכנראה שיש כאלו שפורמט העבודה הזה לא מתאים להם, והם זקוקים לליווי יותר אישי וצמוד.


גבר בטיפול CBT מקוון באינטרנט

טיפול CBT באינטרנט בשיחת וידאו בסקייפ

אפשרות נוספת והיא המועדפת עלי כיום, היא טיפול CBT אינטרנטי באמצעות שיחה בסקייפ. אנחנו יודעים שטיפול פסיכולוגי בסקייפ יביא לפחות נשירה, ולאלו שזקוקים להתאמה ייחודית של הטיפול אליהם, ולקשר קרוב יותר ולליווי צמוד. טיפול נפשי בסקייפ מתבצע בדומה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי רגיל בקליניקה.


במהלך טיפול בסקייפ המטפל והמטופל נפגשים פעם בשבוע לשיחת וידאו, ונעזרים בטפסים שונים אותם ניתן למלא באופן מקוון.


טיפול CBT פסיכולוגי בסקייפ הוא אמנם מעט פחות מובנה מהסוג הקודם, אך עבור רבים הוא יהיה האופציה המועדפת, כיוון שאין תחליף לשיחת אישית פנים אל פנים, גם אם היא מתבצעת דרך האינטרנט.


איך עובד טיפול CBT אונליין? הפסיכותרפיסט או הפסיכולוג און ליין יושב בקליניקה שלו ומתחבר למחשב. המטופל יושב בביתו או במקום שבו הוא מרגיש שהוא יכול לדבר בפרטיות.


אם אין במחשב מצלמה מובנית מחברים מצלמה חיצונית למחשב. מתחברים באמצעות אחת התוכנות לשיחות וידאו, כמו טיפול פסיכולוגי בזום. ומקיימים שיחה טיפולית כאילו היינו יושבים בקליניקה.


טיפול קוגניטיבי התנהגותי אונליין
בטיפול CBT באינטרנט - משימות מקוונות

טיפול CBT אונליין - האם טיפול בסקייפ הוא הדור הבא של הטיפולים?

אף על פי שאין תחליף למפגש פנים אל פנים, טיפול פסיכולוגי בסקייפ הוא כיום עובדה קיימת, ונראה שהוא כאן כדי להישאר.


אם נדע לרתום את החסרונות שלו לטובתנו, ולבחור את המצבים בהם נכון להשתמש בו, טיפול פסיכולוגי בסקייפ עשוי להיות גם עבורנו הדבר ששינה את חיינו ובלעדיו לא היינו מתקדמים לאן שהגענו היום!


האם אתם מתלבטים אם טיפול פסיכולוגי אונליין יכול להתאים לכם? נסו לחשוב מה סגנון הטיפול שמתאים לכם? האם אתם אוהבים לעבוד מול המחשב? האם אתם אוהבים קריאה ועבודה עצמית? או האם חשוב לכם הקשר האישי? עד כמה מורכבת הבעיה שלכם, ועד אתם זקוקים לליווי צמוד?


אני מזמין אתכם להתקשר אלי להתייעצות בכל הקשור לטיפול CBT אונליין, ויחד נוכל להעריך את מצבכם, ואם תרצו לחשוב על מטפל מתאים מהצוות שלנו.


בהצלחה!




הצוות שלנו לטיפול אונליין



יואב אריה לוי - טיפול מחובר.jpg
יואב אריה לוי
פסיכותרפיסט

"השמחה הפשוטה והכנה ביותר היא לגלות שמה שהיה נראה פעם כבלתי מושג - נתפס היום כמובן מאליו"

  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon
bottom of page