top of page

בעד ונגד תרופות נגד דיכאון ותרופות נגד חרדה: יתרונות, חסרונות וסיכונים שלא חשבתם עליהם

כאן תוכלו לקרוא על :

  • 4 יתרונות בעד טיפול עם תרופות

  • 4 חסרונות נגד טיפול בתרופות לחרדה ודיכאון

  • סיכום: האם נעדיף טיפול עם תרופות או ללא תרופות?


טיפול עם תרופות או ללא תרופות נגד דיכאון וחרדה? זו השאלה! 🤔


"אז אתה בעד תרופות או נגד תרופות?" - זו שאלה נפוצה מאוד שעולה בטיפול בחרדה ובדיכאון, והיא הנושא שנדבר עליו במאמר הזה. אז האם ואיך אפשר להתמודד עם חרדה באופן טבעי? מה היתרונות והחסרונות של תרופות נוגדות חרדה ונוגדות דיכאון?


חרדה ודיכאון הן מהתופעות הנפוצות ביותר שמביאות אנשים לפנות לטיפול. עומס החיים המצטבר, יחד עם חוויות חיים קשות, ועם השפעות גנטיות, וסביבתיות - מביאים רבים לחוש לחוצים, עמוסים ומיואשים.


לכן לא מפתיע, שעבור רבים הטיפול התרופתי הוא הפיתרון הזמין, הקל והמידי. כיום יש תרופות רבות שאפשר לקבל בקלות אצל רופא משפחה. ובהחלט פעמים רבות זה יכול לעזור.


אז מה הבעיה מתי כדאי לשקול טיפול תרופתי? מה היתרונות והחסרונות של טיפול תרופתי? מתי כדאי לשלב טיפול בתרופות נגד דיכאון ונגד חרדה עם טיפול נפשי?


לפני שאנחנו דנים בנושא רגיש זה, חשוב לציין שמה שנכתב במאמר זה, הוא נכון באופן כללי ומבוסס על מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, אך כמובן יש לדון בכל מקרה לגופו, ולכן אם אתם מתלבטים מה נכון עבורכם, כדאי להתייעץ עם רופא או פסיכיאטר מוסמך, וכל החלטה שתקבלו היא באחריותכם בלבד. לאחר ההסתייגות הזאת, נמשיך בסקירה.



טיפול תרופתי בחרדות ובדיכאון - טיפול  SOS בחרדה


מה היתרונות והשיקולים בעד לקחת תרופות נגד חרדה ותרופות נגד דיכאון? 😛

יש כמה סיבות למה אנשים בוחרים בעד הטיפול התרופתי:


יתרון 1 - הטיפול בתרופות נגד דיכאון וחרדה מאפשר להשיג הקלה ללא מאמץ רב

היתרון הראשון נוגע לכך שהטיפול התרופתי הוא פשוט וזמין לכולם. פשוט יותר לקחת תרופה נוגדת דיכאון למשל, מאשר להגיע באופן קבוע לפגישות אצל פסיכולוג או פסיכותרפיסט.

כיום, יש תרופות שאפשר לקבל אצל רופא המשפחה, ויש כאלה שנדרשת פגישה אצל פסיכיאטר. פעמים רבות טיפול תרופות יוכל להועיל.


כך למשל במחקרים נמצא כי 40% מהמטופלים שייקחו תרופות לטיפול בדיכאון, יתארו ירידה של 50% ברמת הדיכאון תוך חודשיים. לכן אפשר להבין שזו תהיה בחירה מועדפת על רבים.


יתרון 2 - השגת הקלה כאשר יש מצוקה גבוהה ורמה גבוהה מאוד של חרדה או דיכאון

אם הפרעת החרדה קלה, או הדיכאון קל, יכול להיות שלא נרצה להסתכן בתופעות הלוואי של התרופות. אבל במקרים בהם יש סיכון גבוה לאדם עצמו, למשל האדם חושב להתאבד, או סובל מאוד, אז יש מצבים שהתועלת תגבר על הסיכון שיש בנטילת התרופות.


זה בהחלט יהיה אחד השיקולים שנשקול בעד התחלה של נטילת תרופות נגד דיכאון וחרדה כדי להפחית את רמת המצוקה.


יתרון 3 - כדי לאפשר ולחזק טיפול קוגניטיבי התנהגותי

נתקלתי לא פעם במצבים בהם האדם נמצא בחרדה גבוהה וחושש לצאת מהבית ולהגיע לקליניקה, או מדוכא מאוד ומתקשה למצוא כוחות לצאת מהבית כדי להגיע לטיפול. במצב כזה, אפשר לשקול להיעזר בתרופות כדי לאפשר התחלה של טיפול CBT בחרדות ובדיכאון.


נוסף לכך, גם במקרים בהם רמת החרדה והדיכאון מאוד גבוהות, כמו ב- OCD ברמה גבוהה, והן לא מאפשרות לטיפול להתקדם, ולאדם לבצע את המשימות של הטיפול, אפשר לשקול להיעזר בתרופות כדי לתמוך בטיפול.

פיתרון מוצלח נוסף עבור אלו שמתקשים להגיע לקליניקה יכול להיות טיפול אונליין.


יתרון 4 - כאשר האדם לא יכול או לא רוצה להגיע לטיפול פסיכולוגי

יכולות להיות סיבות רבות לכך שמונעות מהאדם להתחיל טיפול רגשי בדיכאון, או טיפול קוגניטיבי בחרדה. יש אנשים עסוקים מאוד, שגרים רחוק, לא פנויים לכך נפשית, לא יכולים לשלם על טיפול פסיכולוגי, מבוגרים מאוד, אנשים או ילדים עם יכולת קוגניטיבית נמוכה, מוטיבציה נמוכה להגיע לטיפול או לביצוע מטלות הטיפול, או חוסר אמון בכך שטיפול פסיכולוגי בכלל עוזר.


כל הסיבות האלו ועוד יכולות להביא את האדם להכריע את הכף בעד הטיפול התרופתי.


תרופות יוצרות את המילה לא - טיפול ללא תרופות


מה החסרונות של תרופות נגד חרדה ותרופות נגד דיכאון? 🥴

לאחר שדיברנו על היתרונות של טיפול תרופתי, נפרט כאן את החסרונות העיקריים שבנטילת תרופות פסיכיאטריות, שמביאים אנשים להתלבט מה נכון עבורם:


חיסרון 1 - תופעות לוואי של תרופות להתמודדות עם חרדה ודיכאון

אחד החסרונות שמונעים רבים מלקחת תרופות נגד דיכאון ותרופות נגד חרדה הם תופעות הלוואי הנלוות. יש תרופות עם תופעות לוואי קשות יותר ויש כאלה עם פחות. ההשפעה של תרופות על כל אחד הוא מעט שונה, ולפעמים קשה לדעת בוודאות מראש את התוצאה.


אם נקרא את "האותיות הקטנות" בעלון לצרכן של התרופות לחרדות ודיכאון נוכל למצוא בין השאר את תופעות הלוואי הבאות: בחילות, הקאות, חוסר תיאבון, עליה במשקל, הזעה, פעימות לב מהירות, פסיכוזה, ירידה בחשק המיני, עייפות, פרכוסים, הפרעות בשינה, ירידה בריכוז, פגיעה קוגניטיבית, נפילות ועוד.


חלק מתופעות הלוואי נדירות יותר וחלק פחות. בנוסף, יש תרופות מסוימות שהן יותר רעילות, ולכן דורשות בדיקות ומעקב רפואי בזמן נטילתן.


תופעות הלוואי הן לא בהכרח סיבה לשלול כל טיפול תרופתי, אך הן בהחלט שיקול שכדאי לקחת בחשבון. עבור כל תרופה, אפשר לברר מה התופעות הנפוצות יותר ואלו מהן נדירות.



חיסרון 2 - הקושי להתרגל לתרופות, למצוא את האיזון המתאים, ולהפסיק את נטילתן

ההסתגלות לתרופות נגד דיכאון וחרדה עשויה לקחת זמן, ולכן אחד השיקולים יהיה "עלות מול תועלת", מה אנחנו מרוויחים ומה הסיכונים בלקיחת התרופה. יש תרופות שההשפעה היא לא מידיית, ונדרשים כחודש-חודשיים להגיע להשפעה המלאה של התרופה.


חלק מהתרופות הפסיכיאטריות יוצרות תלות והתמכרות, והגמילה מהן עשויה להיות יותר מורכבת. בטיפול תרופתי בחרדה כללית - יש תרופות שקשות יותר לגמילה.


חיסרון נוסף של טיפול תרופתי, הוא שבתרופות מסוימות, כמו בתרופות מסוימות נוגדות דיכאון, יש תרופות שהגוף מתרגל אליהם לאחר זמן, וההשפעה שלהן פוחתת.


כאשר בוחרים לקחת תרופה, כדאי לבדוק נתונים אלו מראש. חלק מהפסיכיאטרים לא תמיד מפרטים לכל אחד את כל הפרטים, כיוון שלא רוצים להרתיע את המטופלים, שלעיתים סובלים מאוד ומבקשים לשפר את מצבם.


מהסיבות האלו, גם בטיפול עם תרופות, יש אחוז מסוים של נשירה, במהלך נטילת טיפול התרופתי, כי יש המתקשים להתרגל לתרופות.


לפעמים נדרש זמן ואורח רוח, בתהליך של "ניסוי ותעייה", עד שמצליחים להתאים את ה"קוקטייל" המתאים, והמינון המדויק - שמביא לתוצאה טובה, עם מעט תופעות לוואי ככל האפשר.


חיסרון 3 - פגיעה בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי

יש עוד חיסרון נוסף לטיפול בתרופות נגד חרדה שרבים לא מודעים ולא חושבים עליהן. לא תמיד מומלץ לשלב תרופות בטיפול CBT.

במחקרים נמצא כי תרופות לא בהכרח הועילו להשגת תוצאות טובות יותר בטיפול בחרדה כללית, דיכאון, ובחרדה חברתית, וגם לא תמיד באובססיות (טיפול ב- OCD).


נוסף לכך, בטיפול תרופתי בהתקפי חרדה, חלק מתופעות הלוואי עשויות להיות פעימות לב מוגברות, דבר שיכול להקשות על התחלה והתקדמות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי.


בטיפול בפוביה (כמו פחד מטיסות או מכלבים) התרופות יכולות לעזור בטווח הקצר, אך פחות מאפשרות לאדם ללמוד להתמודד עם הקשיים. אם יש לכם התלבטות כדאי להתייעץ עם מטפל CBT מומלץ, כדי להתעדכן בידע העדכני בתחום.


חיסרון 4 - חזרה של החרדות והדיכאון לאחר הפסקת נטילת התרופה

אחד החסרונות המרכזיים הנוספים הוא שטיפול בחרדות ודיכאון שנעשה רק באמצעות תרופות, למעשה לא הקנה לאדם אף מיומנויות להתמודד בחיי היומיום עם מה שעובר עליו, ולא נגע בכלל בגורמים לקושי.


לכן, אם הקושי לא היה זמני בלבד, לעיתים נראה חזרה והחרפה של התסמינים לאחר הפסקת התרופה.


זה בהחלט אחד השיקולים המשמעותיים לכך, שגם אם בחרנו בטיפול תרופתי, כדאי לשלב בו גם תוך כדי טיפול פסיכולוגי ממוקד, כמו טיפול CBT בדיכאון, או טיפול CBT בחרדה, שיסייע להתמודד עם הקשיים.

טיפול בדיכאון ובחרדות ללא תרופות - זו השאלה - בחורה מתלבטת


סיכום: אז האם כדאי להכריע בעד או נגד השימוש בתרופות נגד חרדה ודיכאון?

סקרנו כאן את הסיבות העיקריות בעד ונגד שימוש בתרופות נגד דיכאון וחרדה.


טיפול בדיכאון ובחרדות ללא תרופות הוא בדרך כלל אפשרי, אך דורש מאמץ והשקעה רבים יותר. טיפול ללא תרופות הוא משתלם לאורך זמן, ובמקרים מסוימים גם משתלם כלכלית וחוסך קנייה ממושכת של תרופות.


עבור אלו שטיפול נפשי בחרדות ובדיכאון היא אופציה עבורם, יש יתרון לטיפול הפסיכולוגי כיוון שהוא מאפשר להגיע בדרך כלל לאותן תוצאות עם פחות תופעות לוואי וסיבוכים.


עם זאת, במקרים מורכבים יותר נוכל לשקול להיעזר בתרופות, כדי לאפשר ולתמוך בטיפול בCBT או במקומו. בכל מקרה כמובן שתמיד מומלץ להתייעץ עם מומחים בתחום בריאות הנפש, שיוכלו לתת מענה ספציפי לקושי שלכם.


אם אתם מעוניינים למצוא דרכים וכלים לטיפול בלי תרופות נגד דיכאון וחרדה, תוכלו לקרוא יותר על כך במאמרים על טיפול בחרדות ללא תרופות, ועל טיפול בדיכאון ללא תרופות.


בהצלחה!



יואב אריה לוי - טיפול מחובר.jpg
יואב אריה לוי
פסיכותרפיסט

"השמחה הפשוטה והכנה ביותר היא לגלות שמה שהיה נראה פעם כבלתי מושג - נתפס היום כמובן מאליו"

  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon
bottom of page